5 sposobów na zdrowe jelita

5 sposobów na zdrowe jelita

Jelita i zamieszkująca je mikroflora jelitowa to bez wątpienia nasze wewnętrzne centrum dowodzenia. Ilość bakterii jelitowych jest 10- krotnie większa niż wszystkich naszych komórek ciała. W związku z tym powinniśmy codziennie z największą starannością dbać o dobrą kondycję naszych mikroprzyjaciół. Jelito ma wpływ na zdrowie psychiczne, nastrój czy masę ciała. Zdrowe jelito to także świetna odporność, mniejsze ryzyko rozwoju alergii i otyłości. Osoby szczupłe mają inny profil bakterii jelitowych od osób otyłych, trwają badania nad możliwością stosowania odpowiednich probiotyków w terapii nadwagi i otyłości.

Czy z wystarczającą troską dbasz o swoje jelita? 

Dziś podajemy Wam 5 najważniejszych sposobów na zachowanie zdrowego jelita i cieszenie się pełnią zdrowia!

Czy moje jelito jest w dobrej formie?

Zdrowe jelita to przede wszystkim brak dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, tj. zaparcia, biegunki, wzdęcia czy gazy. Czujesz dużo energii, nie cierpisz na chroniczne zmęczenie, masz dobry nastrój i prawidłową wagę.

Najbardziej negatywny wpływ na jelita mają czynniki związane z dietą i stylem życia:

model diety zachodniej (dużo tłuszczów i cukru, mało błonnika, warzyw i owoców)
dużo konserwantów i produktów wysokoprzetworzonych
alkohol
nietolerancje pokarmowe
stres
leki

Aby cieszyć się dobrą kondycją jelit wystarczy wprowadzenie kilku prostych zasad, które powinny wejść nam w nawyk!

Photo by Brooke Lark on Unsplash

1. JEDZ KISZONKI

Naturalnie kiszona kapusta, ogórki czy kimczi to produkty naturalnie zawierające probiotyki. Dostarczając ich regularnie z dietą  wpływasz pozytywnie na ekosystem jelitowy. Probiotyki mogą być także dostarczane z dobrej jakości suplementów diety. Najlepiej, aby dobrany dla Ciebie probiotyk był dobrany pod okiem specjalisty. Preparaty probiotyczne charakteryzują różne właściwości- jedne są stosowane przy alergiach, inne przy zaburzeniach zdrowia psychicznego, a jeszcze inne przy obniżonej odporności. Ich właściwości są szczepozależne- to znaczy, że w zależności od obecności konkretnego szczepu probiotyk ma swoje ukierunkowane działanie. 

>> ZAPYTAJ SPECJALISTY

2. DOSTARCZAJ PREBIOTYKÓW

Dietę bogatą w błonnik zapewniają warzywa i owoce, a także nasiona roślin strączkowych, kasze gruboziarniste i zboża z pełnego ziarna. 

Cennym składnikiem jest tutaj błonnik nierozpuszczalny, który stanowi prowiant dla naszych dobroczynnych bakterii jelitowych, aby te mogły się skutecznie namnażać. Na taki prebiotyk nasza flora odpowiada uśmiechem i przystępuje do działań fermentacyjnych. Na skutek fermentacji powstają bardzo cenne dla naszych jelit MCT, czyli krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które odżywiają komórki jelitowe i dbają o ich prawidłową strukturę i funkcje jelitowe.

Źródła prebiotyków w diecie: cykoria, cebula, czosnek, karczochy, szparagi, mniszek, por, topinambur, otręby. 

3. UNIKAJ ŚMIECIOWEGO JEDZENIA

Twoje jelita nie lubią przemysłowej żywności bogatej w tłuszcze nasycone, cukier i konserwanty. Unikaj "śmieci" w swojej diecie, tj. pizza, ciastka, cukierki, chipsy. Wprowadź alternatywne przekąski takie jak: bakalie, orzechy i suszone owoce. 

4. NIE ZAPOMINAJ O NAWODNIENIU

Alkohol oddziałuje negatywnie na jelito, nawet jego jednorazowe spożycie. Ważne natomiast, aby pić dużo wody (ok. 1,5-2 litry dziennie). Dzięki temu również błonnik pokarmowy będzie mógł prawidłowo pełnić swoje funkcje. Przy zbyt małym nawodnieniu, a dużej ilości błonnika w diecie może paradoksalnie dochodzić do zaparć. Więc jeśli dużo błonnika jest w Twojej nie diecie nie zapominaj o odpowiedniej ilości wody.

5. UNIKAJ STRESU 

Stres także pogarsza pracę i funkcje jelit. Zwiększ swoją odporność na stres poprzez włączenie regularnej aktywności fizycznej, zadbaj o sen i odpoczynek, możesz także włączyć do swojej diety adaptogeny, tj. rhodiola, maca, żeń-szeń. To składniki, które zwiększają odporność na stres, poprawiają wydolność organizmu, dodają energii i wzmacniają układ immunologiczny. Jeżeli żyjesz na wysokich obrotach warto wzbogacić dietę o suplementy z tej rodziny.

>> KUP RHODIOLĘ Z DODATKIEM MAGNEZU I WITAMIN Z GRUPY B

PODSUMOWANIE:

Instagram Google+ Youtube
Facebook